Hot Game #4, een groot succes!
Voor de vierde keer hebben de Sportraad Amsterdam en de Balie de handen ineen geslagen voor het organiseren van de Hot Game, met dit jaar de titel ‘Game on of Game over?’ Deze editie stond in het teken van de invloed van gamen op de toekomst van de sportbeleving en-beoefening in de stad. Van het zitgedrag van gamers tot aan gamification als middel om jongeren in beweging te krijgen, en van esportsevenementen tot aan gameverslaving. Sportraadslid Arie Boomsma presenteerde wederom de avond en behandelde het thema vanuit verschillende invalshoeken.
De avond werd afgetrapt door Lauri Schep van Friends Call me Jim. Lauri gaf ons een kijkje in de toekomst waarin het volgens haar steeds minder vanzelfsprekend wordt dat kinder buiten spelen. Haar toekomstbeeld: Kinderen ontdekken straks niet alleen meer buiten in de wijk dat bewegen harstikke leuk is, maar ook door middel van active gaming en digitale prikkels.
Voormalig esporter en expert Koen Schobbers kwam vertellen over de in rap tempo groeiende industrie van esports. Hij liet zien dat de gaming industrie inmiddels 7,5 keer zo groot is als de muziek industrie en 3,5 keer groter is dan de film industrie. We kunnen dus stellen dat deze, voor velen, onbekende wereld veel groter is dan men denkt. Prof. dr. Mai Chin A Paw benadrukte echter dat esports en digitale beweegconcepten mooie middelen zijn, maar vooral aanvullend zijn op het bestaande beweegaanbod. In gesprek met E-sporter Tony Kok kwamen we erachter dat E-sporters die onder contract staan zich moeten houden aan een eet- en beweegschema. Gaming onder jongeren hoeft dus geen probleem te zijn zolang het niet de plaats van sport en bewegen inneemt.
Opzoek naar de verschillen en overeenkomsten tussen traditionele topsport en esports werden Glory-kickboxer Hamicha en documentairemaker Dennis Kornmann uitgenodigd om te vertellen over een documentaire die zij gemaakt hebben in samenwerking met Glory en gameontwikkelaar Ubisoft. Hamicha en Dennis gaven aan dat er veel raakvlakken zijn op gebied van beleving, toewijding en discipline. Toch waren zij van mening dat beide werelden veel verschillen kennen, met name op het gebied van de vaardigheden die gevraagd worden om de sport te beoefenen. De volgende gastspreker van de avond was Michiel Smit. Michiel was gedurende zijn tienerjaren gameverslaafd en merkte hierdoor hoe hij op bepaalde vlakken achterbleef ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten. Michiel vertelde over de verslavingsmechanimsen die de gamingindustrie inzet om spelers in het spel te houden. Beloningen, seksualisatie, geweld, een spannende verhaallijn; allemaal triggers die gamers verslaafd aan een spel kunnen maken.
Wielerjournalist Thijs Zonneveld en fervent beoefenaar legde al fietsend uit hoe hij bevangen raakte door het fenomeen Zwift. Het voordeel van Zwift is dat je te allen tijde vanuit huis met of tegen mensen van jouw niveau kan fietsen. Thijs zag Zwift dan ook als een echte sport en een kans voor de toekomst van wielrennen. Hij gaf aan dat beide werelden elkaar juist kunnen helpen (en populairder kunnen maken). Vervolgens was het aan Atta de Tolk de beurt om net als vorig jaar een samenvatting van de avond te geven. Dit deed hij in een ijzersterke Spoken Word.
Het laatste item van de avond was een panelgesprek over esports. Dat deden we met esporter (CS: GO) Melania Mylioti, directeur van Topsport Amsterdam Frank Thewessem en Marc Rondagh, business development manager van de Eredivisie. De deelnemers benoemden de groeiende wereld van esports en wat dit voor kans biedt aan de stad Amsterdam. Marc gaf aan bezig te zijn met een project waarbij FIFA wordt ingezet om meer jongeren naar de voetbalvelden te krijgen. Frank benadrukte het (economisch) belang van esportsevenementen. Uit het panelgesprek viel te concluderen dat er veel kansen voor de stad Amsterdam liggen op gebied van citymarketing, evenementen en het bereiken van jongeren. Het zette de toon voor een levendige discussie in de zaal en na afloop aan de bar.
We willen alle sprekers en de mensen die gekomen zijn bedanken voor deze leuk informatieve, soms spannende en vooral enerverende avond! Heb je de avond gemist? De samenvattende spoken word van Atta is hier terug te vinden.